شناسه : 20585559


نمایشگاه کتاب، دور یا نزدیک، شلوغ یا خلوت، مفید یا بی‌فایده به پایان رسید. در این روزها ناشرها برای کتاب‌هاشان در فضای مجازی تبلیغ کردند. برای بعضی کتاب‌ها پی‌درپی و چندباره و مکرر، برای بعضی دیگر کم‌تر و برای بقیه هیچ!...برای عده‌ای به دلایلی که خود دانند روز امضاء اعلام کردند و برای باقی نه.

وبلاگ شالیزه نوشت :

بعضی نویسنده‌ها کتاب خود را معرفی کردند، چندباره و به شیوه‌های گوناگون. بعضی دیگر کم‌تر سعی کردند و باقی کلا سکوت پیشه کردند و هیچ.
بعضی نویسنده‌ها برای کتاب دوستان‌شان نیز تبلیغ کردند. گاهی از روی علاقه به کتاب، گاهی به‌دلیل علاقه به نویسنده، گاهی نیز به شکل متقابل، من از کتاب تو می‌گویم، تو از کتاب من بگو تا بی‌‌حساب شویم!
به نظرم در نهایت هیچ کدام از این اتفاق‌ها آن‌قدرها مهم نیست. مخاطب راه خود می‌رود و کار خود می‌کند. هیاهوها فروکش می‌کند و آخرش می‌بینی این تلاش‌ها تاثیر چندانی در فروش کتاب نداشته. چرا؟ چون آن‌هایی که در زمره دوستان و فالوئرهای ما هستند که قاعدتا ما و کتاب‌مان را می‌شناسند، اگر قصد خرید کتاب‌مان را داشته باشند به تاکید ما نیازی نیست، اگر نه، با یادآوری ما نیز تغییر عقیده نخواهند داد، حداکثر لایکی و کامنتی و تبریکی و تمام! دیگران نیز طبیعتا خبری از تبلیغات ما ندارند، پس چه بسا تلاش‌مان مشت کوفتن بر در بسته باشد و بس.
امسال نیز گذشت، باشد که سال‌های بعد حال کتاب و نویسنده، مترجم و ناشر و مخاطب بهتر از این باشد.