شناسه : 2499491


ایرانیان جزء کشورهایی بودند که توانسته اند از هنر برای رسيدن به اهداف و سیاست های خودبه بهترین شکل ممكن بهره ببرند.

وبلاگ احمد آباد شهرآب انبارها نوشت :

یکی از  این هنر ها ، هنر عکاسی است ، كه هنر مندان عکاس این مرز بوم توانسته اند از آن برای پيشبرد اهدافشان استفاده نمایند.

شاید  بتوان هنر عکاسی راجزء اصلی ترین و ثمربخش ترين هنر در جريان پيروزي انقلاب اسلامي و  8سال دفاع مقدس ملت غيور ايران دانست.

چرا که عکاسان خوش ذوق وانقلابی ایرانی با به ثبت رساندن ومستند نمودن  اتفاقات و فعاليت هاي امام ویاران امام در دوران تبعید وهچنینین به ثبت رساندن تظاهرات  ومبارزات مردم درداخل کشور، روحیه امید وایثار رادر هردو سو زنده تر وخود جوشترنمودند.

وهمچنین عکاسان ایرانی  در پیروزی جنگ تحملیلی هشت ساله نیز تقش بسزایی داشته اند..  چراکه انها با به ثبت رساندن جانفشاني هاي  رزمندگان وحوادث  جنگ توانسته اند احساسات وهمبستگي مردمی راشعله ورسازند و موج موج ودسته دسته رزمنده را برای جهاد ودفاع از  مرز وكيان اين سرزمين مشتاق و راغب نمايند.

یکی از این عکسهاي تاثيرگذار در مناطق جنگي جنوب كشور گرفته شده است .عكسي كه  نقش  زیادی در افزايش روحیه امید وایثار دربین رزمندگان ایرانی داشته است. اين عكس مربوط به بسیجی مجروح از احمد اباد اردکان می باشد که  توانسته  نظر بسیاری  از عکاسان داخلی و خارجی  را به خود خیره و معطوف نماید  ونيزتوانسته در جشواره ها ومسابقات بين المللي  جوایز ارزشمندی را به خود اختصاص دهد. با جرات و اطمینان می توان این قطعه عکس را جز 10عکس برتر دفاع مقدس معرفی نمود.

با توجه به ويژگي هاي خاص اين اثر و وجود حسي معناگرا در بطن و بدنه آن در اين نوشتار برانيم كه اگر خدا بخواهد به يك نقد منصفانه و فني در قبال اين عكس دست بزنيم. بي شك يك تصوير هنگامي مي تواند در قلوب ببينندگانش رسوخ كند كه واجد يك حس معناگرايانه و زيبايي شناسانه باشد.

بطور خلاصه به نقد وبررسی این عکس می پردازیم.

توصیف اخباري عكس

اين عکس در موقعيت(Position)  عمودی ( Vertical) به صورت سیاه سفید گرفته  شده است

از منظر فني و تكنيكي مي توان عكس را در دو بخش مورد تحليل و بررسي قرار داد:

1- فور گراند عکس  يا پیش زمینه ( Forward ground) :اين بخش ازعکس، رزمنده ای  را نشان مي دهد كه بعد از اصابت ترکش از ناحیه دهان مجروح شده است؛(دندانهایش شکسته شده اند) و دو کف  وساعدش  مجروح  شده است .به نظر مي رسد جهت تسکین دردجراحت بر روی  صورت رزمنده بالايه اي  پماد مالیده باشند. اين بسیجی بادست مجروح و پانسمانی شده در حال نگه داشتن سرم خویش می باشد. بسیجی مجروح  اصلا سعی ندارد خود را براي عكاس جلب توجه نمايد.وبه جای نگاه کردن به سمت عكاس به مكاني دیگر خیره شده است.

2- بك گراند يا پس زمينه (background)  تصویر را می توان به سه  بخش تقسیم بندی نمود:

الف:در سمت چپ رزمنده ، دو مجروح بستری هستند که یکی از مجروحان تنها قسمتی از پای او قابل مشاهده است. رزمنده ديگر در حال مداوا شدن ديده ميشود.

ب: در پشت مجروحین ، چند رزمند ه (روحانی؛بسيجي ؛ ارتشي ) و كمي دورترعده ای احتمالا در حال پایین آوردن این مجروحین از ماشین لاندرور هستند.

3- در بخش انتهاي بالاي تصوير ، آسمان گرفته و غبار الود است که احتمالا به دلیل پروازهای هليكوپترها برای  اتنقال دادن مجروهین به بیمارستان است.اما پرتوهاي درخشان خورشیدعلي رغم وجود  گرد و غبار و ابرهای تیره قابل مشاهده هستند.

تفسیر عکس

اين عكس از منظر دسته بندي عكس ها در دسته پرتره ها جاي مي گيرد. پرتره ها به آن دسته عكس هايي گفته مي شود كه منظور نظر عكاس از ثبت و ضبط آنها ، نشان دادن واقعيت هاي عيني به صورت كاملا ريزبينانه و تخصصي است.  زاويه ديد  عکاس از پایین ، تصویررزمنده را به ثبت رسانيده است.او توانسته است به بهترين وجه ممکن بزرگمنشي ومنزلت یک رزمند بسیجی را بازگو نماید. و صورت کرمی وسفید رنگ به اودر تصويرشجصیت روحانی وخاص بخشیده است.رزمنده بدون هیچ تواقع و چشم داشتی بادست مجروح وزخمیش سرم خویش را گرفته است كه بازگو كننده اين ميباشد كه رزمنده براي خداو شرفش جنگيده است نه براي شخص خاصي. بی تفاوتی رزمنده نسبت به عکاس وخیره شدن اوبه نقطه ذیگز و در فکر فرور رفتن او احتمالا بيان كننده ارزوي در سر پرورندان رسيدن به سلامتی  و بر گشتن مجدد به میدان جنگ است. در چهره مجروح ارتشي پشت زمینه هیچ گونه درد ورنجی احساس نمي شود. تنها امید و ارامش را می توان در چهره اش مشاهده نمود.در پشت مجروحین طیفهای مختلف مردمي را ميتوان مشاهد نمود كه بيان كننده شركت داوطلبانه وخودجوش  انها در جنگ مي باشد..

در انتهای قسمت بالای تصور ، آسمان تیره وغبار آلود زود گذر را می توان مشاهده نمود که نماد ظلم وستم می باشد اما خورشید که نمادآزادگي و درخشش است ، همچنان در حال پرتوافشاني است.

نتیجه گیری:محمد فرنود به خوبی توانسته با ثبت رساندن این اثرکه می توان نامش راخود پرستاری ناميد.به بهترین شكل روحیه بی ادعايي وفداکاری رزمندگان را در قاب دوربين به ثبت برساند.

ايشان با قراردادن خورشید در پشت غبار و ابرهاي تيره توانسته كوتاه بودن وبه سر آمدن ظلم وستم و بازگشت دوباره آزادي وپيروزي براي ايرانيان را بازگو نمايد..

لازم به توضیح می باشد صاحب عكس( رزمنده بسیجی فاضل خوزستاني احمدآبادي) چندماهي بعد از بدست آوردن بهبودی وسلامتي در عملیات والفجر 4 در خاك عراق به فیض شهادت نائل آمد.